INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Mikołaj z Giełczewa  

 
 
XV w. - 1508
Biogram został opublikowany w 1976 r. w XXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.


 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Mikołaj z Giełczewa (zm. 1508), docent Uniw. Krak. Pochodził z chłopskiej rodziny zamieszkałej w Giełczewie, wsi w Lubelskiem. Bakałarzem sztuk wyzwolonych został na Uniw. Krak. na wiosnę 1504, a mistrzem na początku 1507 r. Bezpośrednio po studiach rozpoczął wykłady na Wydziale Sztuk Wyzwolonych Uniw. Krak. W ciągu dwu semestrów, zimowego 1507/8 i letniego 1508, objaśniał i prowadził ćwiczenia z zakresu „Parvulus philosophiae naturalis”, „Vetus ars” oraz „Parva logicalia”, to ostatnie dziełko przerabiał w duchu terminizmu Marsyliusza z Inghen, profesora w Paryżu i Heidelbergu (zm. 1396). M. kształcił się na Uniw. Krak. w okresie dominowania w filozofii skotyzmu, przeszczepionego tu z uniwersytetu paryskiego przez Michała z Bystrzykowa, polemizującego z nominalistami, a szczególnie z Marsyliuszem z Inghen. W r. 1507 ukazało się w Krakowie w drukarni Jana Hallera Expositio magistri Nicolai Gyelczeph in passiones terminorum Marsilii. Znamienne, że do napisania Expositio nakłonił M-a Jan ze Stobnicy, uczeń Michała z Bystrzykowa. M. starał się łagodzić i niemal zatrzeć przeciwieństwa między okhamizmem i skotyzmem. Objaśniając okhamistyczną myśl Marsyliusza z Inghen zastępstwa terminów («suppositio»), jego rolę w wykrywaniu prawdy lub fałszu, stanął na stanowisku, że tylko w sądzie może być mowa o funkcji zastępstwa, a nie przy poszczególnych terminach branych pojedynczo, gdyż prawda lub fałsz są możliwe tylko wtedy, gdy wypowiadamy jakiś sąd. M. z przekonania był raczej skotystą, usiłował uprzystępnić studiującym treść zawartą w pismach logicznych Marsyliusza z Inghen, przez co robił wyłom w doktrynie tradycyjnej. Nawiązywał też do myśli filozoficznej Jana Burydana, Jana Dorpa, a nawet Tomasza Bricota. W zakończeniu Expositio zamieścił uwagę o sporach i walkach toczonych w Uniw. Krak. pomiędzy przedstawicielami różnych prądów scholastycznych. M. cieszył się opieką Marcina Biema z Olkusza, za jego wstawiennictwem miał otrzymać od Erazma Ciołka, bpa płockiego, jakieś beneficjum. Uchodził za człowieka gwałtownego i nielubianego w Uniw. Krak. Zmarł w czasie zarazy panującej w Krakowie w r. 1508.

Estreicher; Enc. Org.; W. Enc. Ilustr.; – Barycz, Historia UJ; Markowski M., Burydanizm w Polsce w okresie przedkopernikańskim, Wr. 1971; Michalski K., Michał z Bystrzykowa i Jan ze Stobnicy jako przedstawiciele skotyzmu w Polsce, „Arch. Kom. do Badania Hist. Filoz. w Pol.” T. 1: 1915 s. 35, 50, 52, 65, 76; Swieżawski S., Pour mieux connaître l’ambiance philosophique en Pologne médiévale, „Zesz. Nauk. KUL” T. 4: 1961 Nr 1 s. 92–3; Wąsik W., Historia filozofii polskiej, W. 1958 I; – Acta rectoralia; Liber diligentiarum; Statuta nec non liber promotionum, s. 139, 145; – B. Jag.: rkp. 5359 t. 3 k. 293–295.
Marian Zwiercan

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.